Marketing & Communicatie

Marketing & Communicatie

Marketing & Communicatie

Bestellen we over 10 jaar nog via de webshop?

Het aantal webshops groeit in een rap tempo. Tussen 2014 en 2020 is het aantal webshops volgens cijfers van het CBS bijna verdubbeld. Maar wat kun je verwachten van de toekomst?

7 feb. 2023

Het aantal webshops groeit in een rap tempo. Tussen 2014 en 2020 is het aantal webshops volgens cijfers van het CBS bijna verdubbeld. Maar wat kun je verwachten van de toekomst? Is deze groei vol te houden? Waar moeten ondernemers en klanten rekening mee gaan houden? En misschien wel de belangrijkste, bestellen we over 10 jaar nog wel via de webshop?

De huidige situatie binnen E-commerce in 5 punten

E-commerce is in een aantal jaar enorm gegroeid. Wat ooit begon als een aanvulling op de normale verkoop in de winkel, is inmiddels een op zich zelf staande branche die in veel gevallen zelfs rechtstreeks de concurrentie aangaat met de fysieke winkels van retailers.Beginnen met e-commerce is laagdrempelig en het is voor klanten een prettige manier van winkelen. Eenvoudig bestellen vanuit je luie stoel wanneer je maar wilt, makkelijker wordt het niet. Maar het is ook een digitale wereld die constant in verandering is. Trends en ontwikkelingen veranderen het speelveld. Hoe jij hier met je bedrijf op inspeelt is essentieel voor je succes als ondernemer. blauwfruit is voor je op onderzoek uitgegaan en we hebben om te beginnen de huidige situatie binnen e-commerce voor je op een rijtje gezet. Daarna gaan we in op een aantal interessante ontwikkelingen die de e-commerce branche wel eens op ingrijpende wijze kunnen veranderen.

1. Google als online marktplaats

Google Shopping is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot één van de meest krachtige online sales kanalen. Door je producten te optimaliseren voor Google Shopping en je e-commerce platform hiermee te integreren creëer je eenvoudig PLA’s (Product Listing Advertenties) die automatisch bovenaan de zoekpagina verschijnen. Daarmee wordt Google als online marktplaats steeds belangrijker en lijkt het meer en meer op een platform als Amazon waar verschillende handelaren hun producten aanbieden.

2. Meer verkopen via social media

Uit een onderzoek uit 2018 blijkt dat maar liefst 55% van de consumenten minstens één keer een aankoop via social media kanalen zoals Facebook, Instagram of Pinterest heeft gedaan. Social media is erg toegankelijk en over het algemeen gratis. Met nieuwe, embedded links komen mensen met één klik op de knop rechtstreeks op de productpagina terecht, ideaal voor de conversiepercentages. Onder deze noemer kunnen ook aankopen via influencers geschaard worden. Dit is nog niet zo populair als social media maar influencer marketing wordt steeds belangrijker voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen vergroten.

3. Meer verkopen via social media

Eén van de belangrijkste redenen dat veel mensen nog steeds de voorkeur geven aan fysieke winkels in plaats van webshops is dat ze het product van dichtbij kunnen bekijken. Met name bij kledingwinkels is het prettig als je kleding kunt passen voordat je het koopt. Webshops hebben dan ook de grootste moeite om retour gestuurde producten te verwerken en tegelijkertijd winstgevend te blijven. Zalando is bijvoorbeeld een van de grootste webwinkels voor online kleding en heeft een retourpercentage van maar liefst 50%.

Augmented en Virtual Reality hebben de potentie om dit te veranderen. Of sterker nog, te revolutioneren. Als klanten een product niet meer fysiek in handen te hoeven hebben om het uit te proberen zullen retourpercentages enorm teruglopen. Daar moeten zowel fysieke als online winkels rekening mee gaan houden.

4. Meer verkopen via social media

Iedereen wil iets unieks. Na jaren van goedkope massaproductie willen mensen nu iets unieks dat ze naar eigen smaak aan kunnen passen. Modulaire meubels zijn hier een goed voorbeeld van maar ook in de health en wellness branche komt dit steeds vaker voor. Op maat gemaakte deodorant en douche gel wordt steeds populairder. Dat vraagt ook om een interactieve webshop waarbij de klant bijvoorbeeld zijn eigen product samen kan stellen.

5. Meer verkopen via social media

Nieuwe betaalconstructies dankzij handige platforms zoals Stripe en Mollie maken het voor zowel bedrijven als particulieren eenvoudiger om op een veilige manier online aankopen te doen. Ook Afterpay, waarbij klanten dus later kunnen betalen is een echte conversiebooster. In de Verenigde Staten zien webwinkels waar achteraf betalen mogelijk is zelfs een groei van 20% tot 30% in hun conversiepercentages.

De toekomst van e-commerce: 4 interessante ontwikkelingen

Nu je op de hoogte bent van de huidige situatie binnen e-commerce kunnen we gaan kijken naar de toekomst. Hoe ziet e-commerce er over vijf of tien jaar uit? Één ding is zeker, de klassieke webwinkel is in een rap tempo aan het veranderen en dat vraagt om een nieuwe kijk en een andere aanpak van ondernemers.

Voor- en nadelen van de platformeconomie

Google Shopping, social media, Amazon, Bol.com. Platforms domineren zo langzamerhand iedere markt. Waarom eigenlijk?

De term ‘platformeconomie’ is ontstaan rond het jaar 2000. Een platform is een digitaal framework dat aanbieders en klanten met elkaar verbindt. Bekende voorbeelden van platformen zijn Amazon, Youtube, Uber, Thuisbezorgd, Spotify en Wikipedia. In Nederland is Bol.com één van de meest bekende platforms. Platforms maken het voor consumenten eenvoudig om te vinden wat ze zoeken. Platforms zijn overzichtelijk, veilig om te gebruiken en afrekenen is met een paar muisklikken gebeurd.

Er is ook kritiek op de platformeconomie. Zo is er in een bedrijfstak vaak maar één dominant platform. Dit platform bepaalt dus ook de markt en dat heeft gevolgen voor iedereen die hiervoor werkt of mee samenwerkt. Daarnaast verzamelen platforms grote hoeveelheden aan data. Dat brengt het risico met zich mee dat consumenten worden beïnvloedt bij het maken van aankopen maar zelfs bij het maken van sociale en zelfs politieke keuzes. Hier zijn verschillende voorbeelden van te noemen. De vraag is dan ook of overheden en platforms in de toekomst naast elkaar kunnen blijven bestaan. Er gaan nu al geluiden op om grote bedrijven zoals Google op te knippen omdat het te machtig zou worden.

De (on)haalbaarheid van dropshipping

Hoe je producten aan de man brengt is één ding, hoe je de producten bij de klant krijgt is minstens net zo belangrijk. De kanalen die bedrijven gebruiken om hun producten te transporteren zijn ook aan het veranderen. Zo wordt er steeds meer gebruik gemaakt van de dropship-methode. Er wordt een order geplaatst via jouw webshop. In plaats van deze zelf te verwerken, stuur je de order door naar een externe leverancier, de dropship supplier. Als webshopeigenaar hoef je dus geen inventaris bij te houden en heb je niet eens een fysieke locatie nodig. Zo loop je minder risico en kun je makkelijker aan de slag met je webshop. Ook ben je niet gebonden aan een vaste locatie waardoor je flexibel bent in waar je werkt.

Dat klinkt als het ene voordeel na het andere, nietwaar? Je bedient de hele wereld zonder er zelf ook maar een inventaris op na te houden. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het wellicht ook. Zo zijn de start-up kosten voor je webshop lekker laag maar dat geldt ook voor je concurrenten. Juist omdat het zo laagdrempelig is kom je in veel gevallen in een concurrerende markt terecht. En omdat je in een concurrerende markt terechtkomt moet je scherpe prijzen hanteren. Daar bovenop is je marge al lager omdat je de dropship supplier ook moet betalen. Je bent afhankelijk van deze suppliers en bent daarom beperkt in je mogelijkheden tot aanpassing.

Al met al heeft dropshipping zijn voor- en nadelen. De branche waarin je actief bent is dan ook bepalend of deze manier van werken voor jou de beste oplossing is.

Is drone delivery het bezorgen van morgen?

Een derde scenario is dat je in de toekomst je pakketjes niet meer met een bestelbus bezorgd krijgt maar per drone. Drones zijn een interessante mogelijkheid, operationele kosten zijn een fractie van de kosten omdat er geen auto’s meer ingezet hoeven worden. Een drone heeft geen last van files en loopt niet het risico van een verkeersongeluk. En de elektrische drones zijn een stuk beter voor het milieu.

Het lijkt nog toekomstmuziek maar bezorgen met drones begint steeds meer vaste vorm te krijgen. In Australië heeft Wing, een bedrijf van Google, in 2019 toestemming gekregen om medicatie en maatlijden te bezorgen. En ook in Europa maakt de drone zijn opmars als bezorgmethode. De eerste drone delivery service in Europa is een maaltijdbezorgdienst in Dublin. Er zijn nog een paar oneffenheden die gladgestreken moeten worden voordat het zover is maar drone delivery is niet langer een technisch snufje van de toekomst maar een serieuze kanshebber met praktische toepassingen in de wereld van vandaag. Zijn de eerste stapjes positief, dan zullen drones verder doorontwikkeld worden en steeds zwaardere pakketten sneller kunnen vervoeren.

We moeten hier wel een kanttekening bij maken. Drones kunnen interessant zijn maar veel van de voordelen, zoals tijdsbesparing met het transport, zijn vooral nu duidelijk aangezien er nog weinig aanbieders zijn. Daarnaast kunnen drones nu alleen lichte pakketten tot ongeveer twee kilogram vervoeren. Voor zwaardere pakketten zijn grotere en krachtigere drones nodig, met alle gevolgen voor transport en het milieu van dien.

Een volwassen en verantwoordelijke sector met oog voor zijn omgeving

Het reduceren van de ecologische voetafdruk is een belangrijk thema in vrijwel iedere sector en e-commerce is geen uitzondering. Toen het concept van de webshop jaren geleden op begon te komen waren voorstanders van klimaatverbetering erg enthousiast. Minder winkelpanden betekent immers ook dat er minder gas en elektra gebruikt wordt.

Niet veel later bleek echter dat het verzenden van al die pakketten vanuit webshops voor een enorme toename in CO2-uitstoot zorgt. Om nog maar te zwijgen over de enorme berg afval die al dat verpakkingsmateriaal veroorzaakt. Maar ook hier zien we steeds meer ontwikkelingen die de milieu impact van e-commerce activiteiten verkleinen.

Er zijn al volop positieve ontwikkelingen. Zo wordt maar liefst 85% van het papier dat in de verpakkingsindustrie wordt gebruikt al gerecycled. Ook liggen er plannen om de CO2-uitstoot in de logistieke operatie in 2025 te halveren. En op de Webwinkel Vakdagen van 2019 is de Bewust Bezorgd tool ontwikkeld waarmee bedrijven de CO2-uitstoot inzichtelijk kunnen maken voor het bezorgen van een pakket.

Verder zie je dat er steeds meer ingezet wordt op herbruikbare verpakkingen, zoals Repack, die een bezorger direct weer mee kan nemen. Of de Parcer, een speciale brievenbus waarmee een bezorger altijd je pakketjes kan bezorgen, ook als je niet thuis bent. Dat heeft niet direct te maken met het verpakkingsmateriaal maar zo wordt er wel minder brandstof verbruikt.

Tot slot zullen we er als consumenten rekening mee moeten houden dat we (te) verwend zijn met same-day-delivery diensten. Snelle leveringen zijn in veel gevallen niet efficiënt en zijn daardoor erg slecht voor het milieu.

Conclusie

Dus, bestellen we over tien jaar nog via de webshop? In het begin van dit artikel heb je gelezen over de enorme toename in het aantal webshop in de afgelopen tien jaar. Hoewel die groei wat afvlakt voorzien webshops nog altijd in de behoeften van klanten. Veilige en makkelijk bestellen, waar en wanneer jij dat wilt  De kans is dan ook groot dat je je tv, laptop en kleding over tien jaar nog steeds via een webshop bestelt.

Hoe die bestelling eruit komt te zien zou wel eens drastisch kunnen veranderen. Door het platform van Google shopping en andere grote partijen zoals Amazon zou het goed kunnen dat je niet meer direct via een webshop bestelt maar via een tussenpartij, iets dat nu al veel gebeurt. Wat we ook zien is dat grote platformen de markt steeds meer domineren waardoor het economische en zelfs het politieke landschap verandert, met alle mogelijke gevolgen van dien.

De producten die je kunt bestellen worden steeds meer afgestemd op de persoon. Van Virtual Reality tot maatwerk producten, persoonlijke producten worden gaan een steeds grotere rol spelen. Gecombineerd met flexibele betaal- en bezorgopties gaan aanbieders en marketeers het de komende jaren vol op de persoon spelen. En dat is misschien helemaal zo slecht nog niet.

Alle rechten voorbehouden 2024 © blauwfruit B.V.

Goudsesingel 136, 3011KD, Rotterdam

Voorwaarden | Privacy

Alle rechten voorbehouden 2024 © blauwfruit B.V.

Goudsesingel 136, 3011KD, Rotterdam

Voorwaarden | Privacy

Alle rechten voorbehouden 2024 © blauwfruit B.V.

Goudsesingel 136, 3011KD, Rotterdam

Voorwaarden | Privacy