E-commerce

E-commerce

E-commerce

One page checkout of toch in stappen afrekenen?

Wij krijgen vaak van klanten de wens om de checkout van hun website te bouwen in een one page checkout pagina. Een tijd geleden leek iedereen het er over eens te zijn dat een one page checkout zorgt voor hogere conversie dan een afrekenproces verdeeld in stappen. Toch zie je dat de grote webwinkels als Coolblue, Zalando, Bol.com, van dit principe zijn afgestapt. Al deze webwinkels maken gebruik van meerdere stappen in het afrekenproces. Waarom?

20 jul. 2022

Wij krijgen vaak van klanten de wens om de checkout van hun website te bouwen in een one page checkout pagina. Een tijd geleden leek iedereen het er over eens te zijn dat een one page checkout zorgt voor hogere conversie dan een afrekenproces verdeeld in stappen. Toch zie je dat de grote webwinkels als Coolblue, Zalando, Bol.com, van dit principe zijn afgestapt. Al deze webwinkels maken gebruik van meerdere stappen in het afrekenproces. Waarom?

In stappen afrekenen biedt meer opties

Er kan meer afgehandeld worden in een proces met meer stappen. Denk bijvoorbeeld aan het kiezen van een ophaalpunt of een afleverdatum. Het is overzichtelijker omdat alles verdeeld is over meerdere stappen, je weet precies waar je moet zijn wanneer je iets wilt wijzigen. Je kan ook je ‘abandoned cart’ percentage beter bijhouden omdat je kunt zien bij welke stap klanten afhaken.

Onepage checkout VS. Multi-page checkout

Voor beide methoden is wat te zeggen. Onthoud dat er geen heilige graal is die voor iedere webshop perfect werkt. De beste checkout voor jouw webshop bepaal je op basis van de volgende eigenschappen:

One page checkout pagina’s zijn:

  • Sneller

  • Interactief

  • Makkelijk te navigeren

  • Overzichtelijk

Multi-page checkouts zijn:

  • Beter geschikt voor complexe orders, bijvoorbeeld met meerdere bezorgadressen en bulkorders

  • Handig om klantsegmentatie toe te passen, iets dat veel door groothandels wordt gedaan

  • Beter te gebruiken wanneer een derde partij de betalingen of gegevens verwerkt

Zoals je ziet is de beste checkout voor je bedrijf afhankelijk van de producten die je verkoopt, de manier waarop je deze verkoopt, in bulk of per stuk bijvoorbeeld, en je klantenbestand.

Wat raden wij aan?

Wij raden eigenlijk altijd aan om gebruik te maken van het checkout proces van PrestaShop 1.7. Dit heeft iets weg van een One Page Checkout maar de invulvelden zijn wel verdeeld over meerdere stappen. Deze stappen staan onder en klappen open wanneer je het bovenstaande hebt ingevuld. Door de snelheid van de website is de volgende stap in enkele honderdste van een seconden geladen. Omdat de invulvelden verdeeld zijn over 4 stappen (gegevens, adressen, verzenden en betalen) is het een stuk overzichtelijker dan wanneer alles op 1 pagina geplaatst moet worden.

Alle rechten voorbehouden 2023 © blauwfruit B.V.

Goudsesingel 136, 3011KD, Rotterdam

Voorwaarden | Privacy