Meerdere losse shops of een multistore?

Gepubliceerd op 4 december 2019

Leestijd: 2 minuten

Veel van onze klanten beschikken over meerdere domeinnamen. Hier kun je verschillende losse shops van maken die naast elkaar draaien, of je combineert ze in een multistore. Bij een multistore beheer je meerdere shops vanuit dezelfde backoffice. De vraag die we vaak gesteld krijgen; wat is beter?

Wat is een multistore precies?

Bij meerdere losse webshops beheer je iedere webshop apart vanuit het bijbehorende systeem. Daar zitten voor- en nadelen aan waar we later op terugkomen maar een ding is zeker, het kost een hoop tijd. Met een multistore beheer je al je webshops vanuit een enkel beheersysteem. Dat maakt het makkelijker om het aantal webwinkels onder je hoede uit te breiden.

Waar de schoen wringt bij ondernemers

Het klinkt ideaal, een omgeving van waaruit je alle winkels beheert. Je hebt maar één SSL certificaat nodig, één hostingplan en ook het onderhoud neemt minder tijd in beslag. Toch zijn veel ondernemers behoudend in de overstap naar een multistore. Zij hebben het gevoel dat een multistore foutgevoeliger is omdat alles aan elkaar gekoppeld is. Maak je ergens een fout dan wordt diezelfde fout op alle webwinkels doorgevoerd.

Overgaan op een multistore is best een groot risico dus?

Dat hoeft niet. De voorzichtigheid van ondernemers om over te stappen op een multishop is niet ongegrond. En juist daarom is het belangrijk om een multishop te laten beheren door een partij die hier verstand van heeft. Een professional voert belangrijke updates zoals beveiligingspatches op tijd door om fouten te voorkomen.

Hoe wij erover denken

Wij hebben voor veel klanten de multistore functionaliteit geïmplementeerd. Altijd met succes. Multistore van PrestaShop heeft veel voordelen:

· Je kan makkelijk meerdere shops in 1 backoffice beheren. Denk daarbij aan de inrichting, taalinstellingen en productgroepen.

· Klanten kunnen met dezelfde inlog in meerdere webshops bestellen

· Je hoeft producten maar 1 keer te wijzigen. In alle shops worden de wijzigingen doorgevoerd.

Bovendien maakt een multistore het makkelijker om seo-technieken toe te passen. Met name de interne linkstructuur richt je veel makkelijker in wanneer je dit vanuit één systeem kunt doen.

Het is dus absoluut de moeite om na te denken over een multistore wanneer je meerdere webwinkels beheert. De vraag is hoeveel je met je webshops doet en of je het op basis daarvan de investering waard vind. En daar praten we graag over verder. Laat ons weten in welke situatie je nu zit, dan geven onze experts je advies over de verschillende opties.