Van interesse naar offerte: hoe we consumenten activeerden voor AEG zonnepanelen
VDH Solar is distributeur van hoogwaardige zonnepanelen en werkt met een netwerk van installateurs. Eén van de merken die zij vertegenwoordigen is AEG — een gevestigde naam in witgoed, maar nog relatief onbekend op het gebied van zonne-energie. Het doel: consumenten bereiken die op het punt staan te investeren in zonnepanelen, en hen stap voor stap begeleiden naar een offerteaanvraag bij een aangesloten installateur.
Uitdaging
AEG is een sterk merk met brede naamsbekendheid, maar niet automatisch geassocieerd met zonnepanelen. Tegelijk verkoopt VDH Solar niet direct aan consumenten — de daadwerkelijke installatie gebeurt via aangesloten partners. De uitdaging lag dus in het opwekken van vertrouwen en interesse bij consumenten, én het stimuleren van concrete actie: een offerteaanvraag die werd doorgezet naar een installateur.
Aanpak
Om AEG’s zichtbaarheid te vergroten en potentiële klanten effectief aan te spreken, ontwierpen we een merkbekendheidscampagne die gebruikmaakte van het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action). Via strategische inzet van sociale media (Meta) en Google Display Ads trokken we de aandacht van de doelgroep en vergrootten we het bewustzijn van AEG als zonnepaneelleverancier.
In elke fase van de klantreis begeleidden we de doelgroep verder de funnel in. Voor geïnteresseerde leads creëerden we een conversiegerichte landingspagina, waar bezoekers eenvoudig een offerte konden aanvragen. Deze aanvragen werden direct doorgestuurd naar de dichtstbijzijnde installateur, wat een snelle opvolging mogelijk maakte. Daarnaast richtten we een e-mailautomatisering in voor bezoekers die nog geen offerte wilden aanvragen maar wel interesse toonden, zodat zij alsnog stap voor stap naar een aanvraag werden geleid.
“Het is prettig samenwerken met de mensen van blauwfruit. Door middel van een creatieve campagne hebben ze mooie resultaten voor ons behaald”
Sandra
Marketing Manager
Resultaat
Het resultaat was indrukwekkend. Dankzij de gerichte inzet van social media en display advertising heeft AEG haar positie als betrouwbare zonnepaneelleverancier stevig verankerd binnen de BENELUX-regio. In korte tijd wisten we niet alleen de merkbekendheid te vergroten, maar genereerden we ook meer dan 3.000 offerteaanvragen. Deze resultaten zorgden voor een sterke groei in interesse en een boost in potentiële verkopen voor AEG zonnepanelen.
Ook een uitgedachte awareness-campagne?
Maak een afspraak met Zion, marketing-specialist bij blauwfruit.